Friday, January 1, 2010

Gula & Roti Putih Naik Harga


Krisis Bekalan Gula


Gula Naik Harga 20 Sen


Roti Putih Naik Harga


Krisis Tepung Di Malaysia

Fuad: Bila tanya budak-budak sekarang, "Apa itu subsidi?". Mereka akan jawab "Entah?".

Subsidi itu sebenarnya, ialah belanja. Katakan anda mahu beli gula, kemudian kerajaan kata gula telah disubsidi.

Maknanya kerajaan telah belanja kita gula.

Banyak mana kerajaan belanja? Kalau 50 sen sekilogram, maknanya kerajaan telah bayar siap-siap pada taukeh besar gula bagi hak 27 juta pembayar cukai. Dari mana kerajaan dapat duit? Tentulah daripada duit cukai rakyat jelata.

Apabila subsidi ditarik seperti kes roti putih, ertinya duit cukai kerajaan telah berkurangan.

Masakan duit itu cukup sekiranya kerajaan tidak mampu memberikan subsidi lagi?

Di sini kita harus bijak memerhati keadaan sebenar. Kerajaan kita sudah kekurangan dana dalam mengurus-tadbir negara. Orang putih panggil deficit.


2010 Defisit Belanjawan Meningkat


Belanjawan 2009 Alami Defisit

Jalan terdekatnya ialah dengan memerah duit rakyat. Ia diterjemahkan dengan inflasi (harga barang naik). Harga barang naik apabila subsidi ditarik. Wang subsidi digunakan kerajaan untuk kepentingan lain. Setujukah kita?

Ia seperti seorang suami yang tidak mampu mencari rezeki lagi, kemudian memecahkan tabung anaknya dan menggadaikan barang kemas isterinya. Si suami pun keluar rumah, pergi membeli rokok dan berkaraoke di kelab dangdut berbekalkan wang si anak dan wang gadaian barang kemas si isteri.

2010 merupakan tahun yang lebih mencabar berbanding 2009. Jika diteliti video kenaikan harga gula di atas, kerajaan ibarat seorang pengantin lelaki yang memendam pancutan berahi di malam pertama.

Mana tidaknya? Kenaikan harga gula ditahan-tahan sejak Hari Raya Aidil Fitri lagi. Sekarang tersembur sudah segalanya. Habis semua rakyat terkena kenaikan harga gula yang ditahan-tahan sebanyak RM0.20 sekilogram.

p/s: Tarif elektrik pun kalau tak silap belum tersembur lagi. Ditahan-tahan juga rasanya.

No comments:

Post a Comment