Friday, January 1, 2010

Masukkan Emel Dalam Address Book | Yahoo Mail !

Saya dapat panggilan daripada seorang pembaca blog ini. Khabarnya dia ada terbaca yang saya menawarkan bantuan IT.

Dia menanyakan saya bagaimana untuk memasukkan emel dalam Address Book. Tambahnya lagi, hal ini disuruh oleh anaknya yang sedang bekerja di dalam sektor perkapalan di Mexico.

Ianya sangat mustahak kerana dia mahu berkomunikasi dengan cara emel bagi menjimatkan belanja. Panggilan telefon ke negara Latin itu sangat mahal.

Mak Cik: Macam mana nak masukkan emel dalam Address Book?

Fuad: Makcik guna Yahoo Mail ke?

Mak Cik: A'ah Yahoo.

Fuad: Saya guna GMail. Dah lama saya tak guna Yahoo ni.

Fuad: Tapi tak apa, (tak apa attitude). Makcik ada depan komputer ke sekarang ni?

Makcik: Ya depan komputer. Tapi laman web Yahoo, Makcik dah tutup.

Fuad: Macam ni, saya ada depan komputer. Saya tengah tengok Yahoo Mail saya.
Fuad: Boleh Makcik buka emel anak Makcik tadi?

Makcik: Kejap. Ok dah buka.

Fuad: Err... Kejap Makcik ... (Streamyx saya lembab) Yahoo Mail saya ... (pft!)

Fuad: Ha! Makcik nampak tak yang perkataan From tu?

Makcik: From? Dekat mana?

Fuad: Yang dekat nama pengirim tu.

Makcik: Ada nama dan emel sekali.
Fuad: OK. Sebelah dia ada Add To Contact.

Makcik: Tak ada pula.

Fuad: Eh?!

Fuad: OK. Apa yang Makcik nampak sekarang dalam skrin tu?

Makcik: Tapi sini ada butang hijau. Bila tunjuk saja dia keluar Send To Contact.

Fuadf: Saya punya Add To Contact. OK tak apa. Makcik klik saja.

Makcik: Klik Send To Contact tu?

Fuad: Ya. Makcik klik saja.

Makcik: Dah klik. Tapi tak keluar apa-apa pun?

Fuad: Eh?!

Makcik: OK dah keluar. Dia tulis Add to Address Book. Ada Name (First, Last), Email, Phone dan Nickname.

Fuad: OK bawah sekali Makcik nampak apa?

Fuad: Ada Add to Address Book dengan Cancel.

Fuad: OK. Makcik pilih Add.

Makcik: Add to Address Book ni?

Fuad: Ya.

Makcik: Macam itu saja? Lepas tu?

Fuad: Dah selesailah.

Fuad: Saya rasa sebab sekarangkan ada emel SPAM, jadi anak Makcik nak terima terus emel dari orang yang dia kenal. Sebab itu dia suruh Makcik masukkan emel dia dalam Address Book.

Makcik: OK Fuad, Makcik cuba dulu reply emel dia. Apa-apa nanti Makcik telefon lagi.

Fuad: Boleh-boleh.

Makcik: OK ya.

Fuad: OK...

Makcik: Waalaikumussalam.

Fuad: Waalaikumussalam eh? Assalam.. :P



Paparan Yahoo Mail Classic (Lama)

Paparan Yahoo Mail All New Mail (Baru)

No comments:

Post a Comment